Friday 26 August 2016

Mondolkiri (Senmonorom)


A Cambodian friend advised me to go to the Province of Mondolkiri, which is on the East of the country. The main city in the province is Senmonorom, but it remains very small town. In the whole province live no more than around 62 000 people. Mondolkiri means 'Hills meeting' or is also called the 'Switzerland of Cambodia' because of its hills and trees. The landscape of the Province is very unique, especially since the country is pretty much flat everywhere, except in this area. Unfortunately, the deforestation is causing ravages, forests are being destroyed massively.

Mondolkiri is a province for tourists who love nature and elephants. There are a few Elefants Sanctuaries over there. But not many tourists go there. As I was in Phnom Penh, I was told no bus is going there because there are not enough passengers. The only way to get there is by mini-van.
So it was great, but I did not stay very long. I stayed at The Elephant Bungalows Guesthouse (3), which is cheap (dorm for 2USD the night) but the owner is not very friendly.

I went to a trekking (just a few hours) in the Jungle with the Elephants. Our groupe of 5 people (all French) was accompanied by a funny guide who spoke French and an elephant called 'Princess'. We could feed her and after lunch, we swom with her and cleant her. She was adorable, but I have no pictures of the bath unfortunately.

(4-18)

*** FRANCAIS***

Un ami de Siem Reap m'avait conseillé d'aller dans la province de Mondolkiri, qui se trouve a l'est du pays. La ville principale y est Senmonorom qui est d'ailleurs un petit village. La province entière ne compte pas plus de 62 000 habitants environ. Mondolkiri veut dire 'la rencontre des collines' mais est aussi appelée 'la Suisse du Cambodge' à cause de son paysage vallonné et boisé. La campagne y est très atypique, notamment parce que tout est vallonné, alors que le reste du pays reste relativement plat. Malheureusement, la déforestation y fait des ravages, les arbres sont abattus massivement.

Mondolkiri est une province pour les voyageurs amateurs de nature et d'éléphants, puisque la province compte quelques sanctuaires. Mais en fait, il y a peu d'étrangers. A Phnom Penh, on m'a expliqué qu'il n'y a pas de bus pour s'y rendre car il n'y a pas assez de passagers. Seuls des mini bus de quelques places peuvent nous y conduire. Pour moi c'était parfait, même si je ne suis pas restée longtemps. Je ne recommande pas spécialement l'hôtel Elephant Bungalows (3), les dortoirs y sont certes bon marché (2 USD la nuit) mais le propriétaire pas franchement sympa.

Je suis partie en trekking (bon seulement de quelques heures) dans la jungle avec les éléphants. Notre petit groupe de 5 (tous français!) était accompagné d'un guide rigolo et d'un(e) éléphant(e) appelée 'Princesse'. Nous avons pu la nourrir et la caresser, puis après le déjeuner, se baigner avec elle et la laver. Elle était vraiment gentille et gourmande, mais il n'y a pas de photos du bain malheureusement.

(4-18)

***ENGLISH***

On the next day; I rented a motorbike to explore the region, but by staying on the main road. Not as beautiful as through the little red roads, but I did not feel confident to drive on those little tiny ways. It was nice, but I missed the things I wanted to see (could not find them). Not a big deal since I enjoyed the landscape and had a beautiful weather. Only thing is that I gave my ID card as a caution and forgot to take it back when I gave back the motorbike... No comments.

(19-25)

After the ride, I came back to the Guesthouse where we were stuck because we had all evening a huuuuuuge monsoon. Impressive but great. (26-29)

I met Marcus and his friends who came back from a trekking of several days in the Jungle. We had an intense discussion about gender equality, which was more productive than the talks with my friend the Geiko also sharing the dorm... Even if I miss him. I miss Geikos a lot, they are funny.

***FRANCAIS***

Le jour suivant, j'ai loué pour la deuxième fois un scooter pour explorer les alentours, mais je suis restée sur la rue principale. Ce n'était pas aussi joli que si j'avais pris les petites routes, mais je ne me sentais pas de conduire sur ces minuscules chemins de terre rouge tout déglingués. C'était sympa, même si je n'ai pas pu voir ce que je cherchai. Rien de méchant, la route était agréable et déserte et le temps au beau fixe. Enfin dans la série boulet, j'avais donné ma carte d'identité comme caution pour le scooter et j'ai oublié de la récupérer quand j'ai rendu ledit scooter. Sans commentaires...

(19-25)

Après ça, le temps s'est gâté. En fait on est même resté tous coincés dans la Guesthouse car c'était une mousson plutôt violente. Vraiment impressionnante mais c'était chouette! (26-29)

J'ai aussi rencontré Marcus et ses amis qui revenaient d'un trekking de 3 jours dans la jungle. Discussion intense et animé sur l'égalité des sexes. Un échange bien plus productif qu'avec le Gecko du coin qui squattait le dortoir. Ceci dit, il me manque... les Gecko me manquent, ce sont des bêtes vraiment marrantes!

PHOTOS

No comments:

Post a Comment